Wednesday, July 27, 2011

Pujian yang melampau

ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ
السلام عليکم


Pernah dapat pujian? Mesti pernah kan. Cuma ada yang ikhlas dan ada yang tak berapa nak ikhlas. Secara jujurnya aku pun pernah. Tapi tak pasti pujian yang diterima tu ikhlas ke tak sebab aku tak pandai nak baca hati manusia. Rata-rata semua insan didunia ni suka dipuji cuma penerimaan sahaja berlainan. Jika kuat imannya, dikembalikan pujian itu kepada Allah s.w.t.

Bagi kita seorang muslim, nilaikan sesuatu pujian itu. Ini adalah kerana, kadang-kadang dibimbangi  akan timbul sifat riak. Riak adalah sfat mazmumah. Pada dasarnya seseorang bersifat riak akan menampakkan dirinya kepada orang lain agar orang lain mengetahui kehebatannya, kebaikannya, perjuangannya dan amalnya sehingga mengenepikan keikhlasan sepatutnya diiringi bersama. Sayidina Ali bin Abi Talib berkata yang bermaksud: "orang bersifat riak itu mempunyai beberapa tanda: malas apabila bersendirian tetapi rajin apabila berada di kalangan orang ramai, menambahkan amal kebaikan apabila dipuji tetapi mengurangkannya apabila tiada dipeduli."

Jadi bagi kita yang hendak memuji pula, pujilah kepada perkara yang elok-elok sahaja. Bukan memuji suara sedap menyanyi dan lain-lain perkara yang maksiat.




sumber: Generasi Al-Quran Kreatif (telaga biru)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...