Friday, April 1, 2011

Jom belajar

Assalamualaikum..
Pada awal2 kelahiran tak perlu belajar? Perlu bagi aku. Ini adalah kerana pakar perkembangan bayi percaya bahawa tahun-tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh utama pembelajaran berlaku. Kita tidak perlu muzik-muzik klasik, pita-pita belajar bahasa atau kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak. Alat pembelajaran terbaik baginya ialah ANDA. Bercakap, menyanyi dan ketawa bersama-sama. .. jenis-jenis interaksi-interaksi harian begini adalah lebih penting. .

fr collection
Tapi aku selit kan juga dvd2 yang akan aku gunakan ketika aku nak buat kerja tanpa gangguan. Al maklumlah ketiadaan pembantu. Dvd pertama yang aku beli ketika fr berusia 3 bulan iaitu Baby Einstein. Kemudian ketika umur 6 bulan aku belikan dvd "belajar cepat membaca Al-Quran". Wah suka nya dia. Dan sehingga sekarang fr ada banyak koleksi dvd. Dan aku akan pastikan semua dvd tu adalah dvd pembelajaran. Aku tak galakkan fr menonton kartun yang tidak berfaedah. Apa yang aku lihat yang paling menjadi kegemarannya sekarang dvd "barney and friends" bertajuk "lets go to the farm". Haha sampai aku pun hampir hafal setiap bait2 perkataan dan lagunya. Banyak lagi koleksi tapi ada juga yang download di bittorent heehee. Rancangan tv yang jadi favorite dia adalah "Indahnya Iman" astro oasis. Hoho semoga fr menjadi anak yang mentaati perintah Allah. Dan insyaallah aku akan pastikan dia mendapat pelajaran yang terbaik dari segi agama dan akademik. Oleh itu aku kena kerja kuat nih. Sebab nak hantar anak ke sekolah yang baik perlukan modal yang agak banyak.. So, jom ler tengok  kat sini  aku jual apa. Sempat promote tu. Semoga dipermudahkan.. amin. Jom kita praktikkan doa ni setiap kali lepas solat:


Doa Nabi Ibrahim: As-Syafaat ayat 100: 




"Ya Allah Kurniakan lah aku anak yang terhitung dari golongan orang yang Soleh" 


Doa supaya anak-anak tetap mengerjakan solat.. Doa ini sesuai untuk anak-anak yang sembahyangnya ikut mood, kadang-kadang sembahyang dan kadang-kadang tidak sembahyang, baik kita bacakan doa ini selalu. Surah Ibrahim (Ayat 40-41):


"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan."


Untuk anak yang degil dan selalu melawan cakap ibubapa amalkan Surah Taha (Ayat 1 - 5) supaya hatinya lembut agar dengar cakap anda. Lakukan semasa anak anda tidur lena, bacakan dan hembuskan ke hidungnya semasa tidur. InsyaAllah.


Untuk lebih info tentang doa pelembut hati sila la klik sini ya... 

JANGAN LUPA.. USAHA, DOA & TAWAKKAL MESTILAH SEIRING







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...