Wednesday, April 20, 2011

Jangan jadi anak derhaka

Assalamualaikum...
Harini terasa nak citer perkara yang agak serius sikit. Semenjak jadi ibu ni, aku amat tersentuh bila tengok anak-anak yang tak hormat langsung pada ibubapa. Bukan saja tersentuh malahan marah, emosi, nak nangis, semua perasaan bercampur baur.  
Sejuta harapanku agar FR tidak jadi seperti tu. Saja nak kongsi kat sini supaya aku lebih insaf  dan andai ada yang mempunyai ciri2 anak derhaka agar dapat sujud memohon kemaafan daripada ibubapa. Kerana REDHA ALLAH BERGANTUNG KEPADA REDHA IBUBAPA.

Kepada anak yang masih mempunyai ibu dan bapa jangan berlengah lagi pohon lah kemaafan sebelum terlambat. Jangan tunggu raya je. Kepada anak yang telah derhaka kepada ibu atau bapa dan tidak sempat memohon keampunan dari mereka. Setelah insaf dan bertaubat, masih ada peluang untuk memohon keampunan dari mereka. Kerana Allah SWT itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Walau apa pun, hanya Allah yang berkuasa dan syurga neraka ditangan NYA. Pintu taubat senantiasa terbuka luas. Apa yang anda patut dilakukan adalah: 

  • Banyak sedekah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas kepada arwah. 
  • Selalu membaca Al-Quran dan menghadiahkan kepada arwah. 
  • Sedekah amal jariah atas nama arwah.
  • Jika arwah tak sempat tunai haji. Buat haji untuk arwah.
  • Selalu buat tahlil untuk arwah.
  • Banyak bertaubat dan banyak berzikir kepada Allah SWT memohon keampunan.
Setelah anda lakukan semua perkara tersebut, insyaAllah roh mereka akan mendapat ketenangan. Apa-apa musibah yang anda terima, hadapilah dengan hati yang redha. Kerana balasan untuk anak derhaka di dunia, Allah SWT tunaikan sebelum mati. Jika anda tidak berputus asa, insyaAllah akan mendapat keampunanNya dan rahmatNya. Hanya Allah swt yang menentukan baik atau buruk nasib anda diakhirat nanti bergantung atas amal jariah dan keikhlasan anda denganNya.

Untuk mak, terimakasih kerana telah membesarkan dan mendidik , ampun kan dosa anak mu ini... sayang mak sangat2 dan untuk arwah Abah.. semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh Abah dan ditempatkan dikalangan umat2 yang beriman. Untuk mak dan ayah mertua terimakasih kerana telah membesarkan papa FR... Kalian semua tak pernah daku lupakan dalam doa seharianku... Hihi... citer pasal mak abah ni airmata aku ni laju je macam longkang pecah. Macam biasa la cover, masuk ladies jap.. nangis puas2. Keluar, mata masuk habuk haha.

3 comments:

  1. Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete
  2. Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete
  3. Hargailah ibu bapa selagi mereka masih available.. ^^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...