Thursday, March 31, 2011

Thalasemia

Assalamualaikum...
Nak citer sikit pasal thalasemia. aku ni bukannya pakar cuma masa kecik2 memang bercita-cita nak jadi doktor tapi tak kesampaian. Ketika fr 8 bulan, aku disahkan mengandung. Seronok bukan kepalang kerana fr ada teman bermain dalam usia-usia yang perlukan kawan sepermainan. Tapi manusia hanya merancang, Allah yang menentukan segala-galanya. Ketika usia kandungan berusia 2 bulan, aku dapat melihat degupan jantungnya melalui scanning. Setelah kandungan berusia 3 bulan, pendarahan berlaku sedikit demi sedikit tetapi apabila scan, masih nampak degup jantung. selang seminggu doktor scan lagi.. hampir luluh jantungku apabila doc mengesahkan kandungan ku harus dicuci sebab tiada degupan jantung. Aku pasrah pada ketentuan Allah kerana yakin semuanya ada hikmah dan Allah nak beri aku yang lebih baik. Oleh itu tumpuan aku sepenuhnya pada anak bujang ku (dah sunat kira dh bujang la tu). Ketika dnc dilakukan terdapat komplikasi akibat daripada doktor tercucuk dan tertembus rahim. Alhamdulillah tidak melukakan usus. Aku sedih doktor pakar hospital tu cakap, ini adalah kejadian yang pertama selepas 3 tahun. dan doktor sudah melakukan mengikut procedure yang betul. Betullah tu kita hanya boleh merancang yang menentukan hanya Dia.

(wajah2 keriangan fr) 
Ketika mengandungkan fr doctor membuat ujian ke atas darah ku. Ini berikutan daripada keguguran yang selalu berlaku. Sebelum membuat dnc, doktor mengesahkan aku mengidap thalasemia treat. thalasemia jenis ni adalah pembawa sahaja. Doktor menyarankan agar suami dan anak juga membuat ujian darah. Bimbang sekiranya suami juga menghidap thalasemia treat, peratusan fr menghidap thalasemia major adalah sangat tinggi. Alhamdulillah screening yang dilakukan keatas darah suami adalah negatif. Cuma kesian anakku, ujian yang dilakukan menunjukkan fr berkemungkinan menghidap thalasemia treat. Ujian lanjutan sepatutnya dilakukan. Tak mengapalah tunggu dia besar sikit baru buat. Kesian tangan yang kecil tu di cucuk2 jarum untuk ambil darah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...