Wednesday, October 5, 2011

PENDIDIKAN KE ARAH ANAK PINTAR

ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ
السلام عليکم

Nak anak pintar? Tentu nak kan? Banyak cara sebenarnya. Kalau bagi kita orang islam ada cara tersendiri seperti menjaga pemakanan serta membaca surah-surah seperti surah luqman dan banyak lagi semasa hamil. Nak tahu cara orang yahudi didik anak-anak mereka. "Mengapa Yahudi Bijak?". Yahudi jahat? Memang lah jahat. Tapi yang buruk jadikan sempadan yang baik jadikan teladan.... ye tak? Memang tidak dapat dinafikan ramai cendekiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya. Jom kita terjah maklumat yang diperolehi oleh Dr. Stephen Carr Leon setelah 3 tahun berada di Israil!!!! Aku ambil yang penting aje ye.. nanti panjang sangat aku pun tak nak baca.. hihi

  1. Di Israel, apabila disahkan hamil, si ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami dimana menurutnya dia  sedang melatih otak anak yang dikandungnya, agar  menjadi genius apabila dewasa kelak.  Sejak awal kehamilan si ibu akan memakan kacang badam dan kurma bersama susu , dan untuk tengah hari makanan utamanya ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang. Menurutnya daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. Dan menjadi kewajipan untuk ibu-ibu yang sedang hamil mengambil pil minyak ikan. 
  2. Mereka gemar memakan isi ikan dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. (perkara ini telah diutarakan oleh Nabi kita Rasulullah S.A.W yg melarang pengambilan makanan laut dan darat, secara saintifiknya makanan ini berbeza dr segi kandungan ionnya satu +ve dan satu -ve, dan apabila dicampur menyebabkan perut kan mengalami masalah penghadapan) Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam. 
  3.  Mereka akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dengan itu payah untuk memahami pelajaran disekolah. (perkara ini telah diutarakan oleh Nabi kita Rasulullah S.A.W yg menasihatkan kita makan buah dahulu sebelum makan makanan lain, secara saintifiknya, buahan mudah dihadam dan mengandungi asid, bila kita makan benda berat macam nasi dan selepas tu baru mkn buah, buah akan ganggu penghadaman dan akan mengeluarkan asid dan gas, yg boleh menyebabkan angin) 
  4.  Di Israel, merokok adalah taboo. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian.
  5.  Di tadika mereka, pemakanan anak-anak cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Untuk pengetahuan, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota-notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik merupakan senaman untuk otak maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.
  6. Darjah 1 hingga 6 pula anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Selain dari pelajaran, sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut mereka, memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.
    Kesimpulanya, pada teori Dr. Stephen Carr Leon adalah, melahirkan  anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan  semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan  awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan  latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik  klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan  berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik  sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan  violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka  demikian juga sukan yg memerlukan konsentrasi yg tinggi, seperti memanah,  bola keranjang, dart dan menembak.

    Bukannya nak taksub dengan cara pemakanan yahudi laknatullah ni tetapi yang menjadi persoalannya di sini sedangkan yahudi banyak mengamalkan cara pemakanan nabi kita, mengapa tidak kita? ~Wallahualam~


    P/S: Tak salah kita mencuba. Yang penting dah usaha dan doa, yang lain2 tawakkal je pada Allah.


    No comments:

    Post a Comment

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...