Monday, October 31, 2011

CIRIT BIRIT & MUNTAH

ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ
السلام عليکم
Sedih kan bila lihat anak kecil kita sakit.  26hb malam dengan tak tahu punca fr muntah-muntah hampir 5 kali. Aku ingatkan salah makan biasa. tetapi masalah ni berlarutan sampai berhari-hari. Keesokan harinya aku bawa dia ke hospital bahagian emergency. biasanya kalau keadaan tak berapa teruk, doktor akan bagi air garam dan teruskan penjagaan dirumah. Tetapi keadaan kali ini seperti agak serius. fr ditahan wad, untuk masuk air dan dari ujian darah yang diambil menunjukkan badannya dah kekurangan air. Dari pukul 11 aku duduk di kecemasan sampailah ke pukul 5 baru dihantar ke wad. dengan lantai kecemasan dan baju aku yang dah dipenuhi muntah, fr yang lemah longlai, aku kuatkan hati agar tidak menangis sebab aku kena kuat semangat. tapi ibu mana yang tak meleleh airmata lihat keadaan anak macam tu. lebih-lebih lagi tu lah satu-satunya buah hati pengarang jantung aku.


Doktor masukkan air entah berapa ml aku pun tak pasti. tapi yang pasti 3 hari nonstop. Hari ke3 di wad, tangan fr untuk masukkan jarum bengkak. Aku suruh nurse buka dan katanya nak cucuk lagi sebelah. Aku tak izinkan sebab dahlah tangan dia yang sebelah tu banyak bekas amik darah 3 hari sekali, ni nak masuk drip lagi, tak sampai hati aku. Akhirnya aku ambil keputusan bawa dia keluar wad sebab di wad dia asyik nangis, taknak makan, tengok doktor dan nurse fobia semacam. Lagipun pada fikiran aku di wad ada banyak virus sebab banyak kes yang aku lihat, kanak-kanak kalau duduk di wad lebih 3 hari mesti terkena jangkitan kuman dan ada yang sampai masuk icu padahal masa mula-mula masuk tak seteruk itu. fr dilakukan macam eksperimen lebih-lebih lagi dia ada thalasemia. setahu aku thalasemia tak ada kena mengena pun. Tukar-tukar antibiotik, dia duk situ bukan makin baik.. Bukan aku nak kata tak bagus hospital ni tapi tengok keadaan juga sebab aku pun selalu keluar masuk wad masa mengandung dulu. 

Keluar je aku terus bawa dia ke kedai ubat cina. Tauke kedai tu nasihatkan aku tukar susu buat sementara ni sebab katanya kena bagi susu yang tanpa laktosa. Aku pun tak tahu perkara ini dan doktor pun tak bagitahu. Dia suggest aku beli susu isomil plus dan bekalkan aku dengan ubat. Seksa rasanya nak bagi fr minum susu tu sebab rasanya yang memang memualkan. Nak tak nak aku terpaksa bagi juga menggunakan picagari. Alhamdulillah harini dah ada perubahan nampaknya. Dia dah mula nak minum susu, minum air masak, muntah dah tiada dan ceret beret pun dah tiada. Syukur padamu Ya Allah. Terimakasih pada keluarga dan kawan-kawan yang mendoakan dan tidak lupa juga kepada doktor dan nurse di hospital putrajaya yang banyak juga membantu.  


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...