Wednesday, June 22, 2011

Ikhlas?... tanyalah pada hati

ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ



Orang yang sibuk melakukan kebaikan tidak akan sempat melihat kejahatan orang lain. Itulah kata-kata yang jika dihayati mengundang makna yang begitu besar kepada diri kita. Di mana kita? Adakah mata kita masih melihat kejahatan orang lain? Adakah telinga kita masih suka mendengar cerita-cerita buruk tentang orang lain dan mulut kita masih gemar menuturkan kejahatan orang lain? Jika semua ini masih wujud dalam diri, usahlah anggap anda sudah cukup melakukan kebaikan!

Jika anda melakukan kebaikan sekalipun, usahlah merasa anda hebat dan mendambakan sanjungan kerana ia hanya akan mengundang riak. Jika ibadat anda melebihi orang lain, usah berbangga dengan diri kerana ia mengundang ujub, sukar dikesan dan dirawat.

Bukan mudah untuk ikhlas. Makin dicari makin misteri. Lakukanlah semua perkara kerana Allah.. itu yang dinamakan IKHLAS.

Anda ikhlas? Tanyalah pada hati dan anda akan temuiya....

Petikan di atas adalah daripada buku Di mana Dia di Hatiku? Tulisan Pahrol Mohd Juoi

Kedudukan Ikhlas

Ikhlas merupakan hakikat agama, intinya ibadah, kunci dakwahnya para Rasul, dan merupakan syarat diterimanya amal. Maksud ikhlas adalah mengesakan Allah ta’ala dalam niat dan tujuan ketika berbuat ketaatan dengan membersihkan amalan tersebut dari pengawasan makhluk, dan membersihkannya dari kotoran syirik, kekufuran & kedurhakaan.
Ibnu Taimiyyah mengatakan: Jika seorang hamba ikhlas dalam amalnya, maka Alloh akan menerimanya dan akan menghidupkan hatinya .
Ibnu Jauzi berkata: Sedikit sekali orang yang beramal ikhlas, karena kebanyakan manusia suka menampakkan ibadah mereka .
Makna Ujub dan Bahayanya - Ujub adalah salah satu perbuatan yang merosak amal dan membinasakan pelakunya. Bahawasanya ujub adalah penyakit yang menghilangkan dan berlawanan dengan keikhlasan, menghilangkan rasa dzull (hina atau rendah) kepada Allah, dan menunjukkan buruk dan jeleknya adabnya kepada Allah; maka ujub itu menbanggakan diri dan buta akan aib dan keburukan diri. Ujub adalah memperlihatkan ibadah dalam bentuk sombong dan membesarkan diri. Ujub dalam agama iaitu memuji diri sendiri atas apa yang diamalkan atau apa–apa yang telah diilmui dan melupakan nikmat dari Allah. Memuji diri dan melupakan nikmat Allah adalah ujub dalam agama.

Perbezaan antara Ujub dan Riya’ - Ujub itu temannya riya’, tetapi riya’ itu perbuatan syirik kepada Allah dan yang dijadikan sekutu adalah makhluk selain dirinya, sedangkan ujub yang dijadikan sekutu adalah dirinya sendiri. (Jadi riya’ itu beribadah kepada Allah tetapi disertai dengan niat dan tujuan lain dari perkara dunia, sementara ujub itu merasa hebat, paling pintar dan menyombongkan diri dihadapan Allah ) Pelaku riya’ itu tidak merealisasi firman Allah ‘Iyyaka na’budu’ sedang pelaku ujub tidak merealisasi firman Allah ‘Iyyaka nasta’iin’, maka barang siapa yang merealisasi ‘Iyyaka na’budu’ menghilangkan riya’, sedangkan yang merealisasi ‘Iyyaka nasta’iin’ menghilangkan ujub.

Perbezaan Ujub dan Sum’ah - Ujub itu didalam hati sedangkan sum’ah itu dengan lisan dan sum’ah itu sama makna dengan riya’. (Maka sum’ah itu memperdengarkan amal kebaikannya kepada orang lain agar mendapat pujian atau dikatakan hebat)

Perbezaan antara sombong dan Ujub - Ujub itu adalah ta’jub dengan amalannya memuji diri sendiri, melupakan Allah Ta’ala dan tidak membesarkan diri dihadapan orang lain, dan tidak merendahkan manusia; tapi jika ujub ini sampai melihat dirinya lebih baik dari yang lain dan merendahkannya maka tatkala itu menjadi sombong.

Diantara sifat yang terkumpul dalam ujub :
  • Buta dengan dosa yang telah dilakukan
  • Menganggap kecil dosa yang banyak
  • Buta dengan kesalahan-kesalahannya
  • Perkataannya bukan Al-haq
  • Menimbulkan sombong dan bangga diatas orang lain
  • Menipu Allah Ta’ala yang ditunjukkan dengan amal dan ilmunya, seakan-akan ia adalah orang yang mendapat kurnia (yang dipilih) Allah
Sekadar renungan dan panduan untuk diri sendiri

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...